توسعه دلگرم کننده در آسیای مرکزی

ایلان برمن، نائب رئیس شورای سیاست خارجی آمریکا:

توسعه دلگرم کننده در آسیای مرکزی

ایلان برمن: تحولات نوظهور چشمگیر پیرامون آسیای مرکزی و قفقاز توامان عللی عملگرایانه و سیاسی دارد. اول و مهم تر از همه، میزان و درجه توسعه داخلی ای است که در سرتاسر منطقه به وقوع پیوسته است. ربع قرن پس از جدایی کشورهای منطقه از مسکو، هنوز موضوعات بسیاری در حوزه های توسعه اقتصادی، جامعه مدنی و زیرساخت ها ناتمام باقی مانده است. با این حال، افزایش و یکپارچگی نهادها، رشد اقتصادی حائز توجه (هرچند نامتوازن) و تاثیرات لیبرالی تغییر نسل، جملگی بستر گسترده تری برای همکاری در میان کشورهای ...

روابط ایران و همسایگان شرقی بیشتر از انتخاب، یک اجبار است

محمد صدیقی‌فر، مدیر موسسه مطالعاتی «ایران شرقی» در گفتگو با ایراس:

روابط ایران و همسایگان شرقی بیشتر از انتخاب، یک اجبار است

محمد صدیقی‌فر: یکی از مهمترین مشکلات در آسیای مرکزی تا آنجاییکه من اطلاع دارم این است که جمهوری اسلامی راهبردی مشخص در این منطقه ارائه نکرده است. بجز سیاست‌های مدون که ایران در سال‌های آغازین فروپاشی شوروی تدبیر و اجرایی کرد که امروز دیگر قابل استفاده نیست و سند 1404 که گفته است که ایران بایستی به قدرت اول در کشورهای همجوار تبدیل شود، عملا شاخص، معیار و یا سند بالادستی مدونی در این حوزه وجود ندارد تا امروز بتوانیم بر مبنای آن و با توجه به مولفه‌های پیشبینی شده، میزان موفقیت یا ...

تهدید های مشترک امنیتی ایران و روسیه: زمینه های همکاری

تهدید های مشترک امنیتی ایران و روسیه: زمینه های همکاری

ولادیمیر یوسی اف: تا چندی پیش، روابط ایران و روسیه به دلیل فقدان اعتماد بین طرفین که ناشی از فشار غرب بود چندان رضایت بخش به نظر نمی رسید. با این حال، مسکو و تهران با تهدیدهای مشترک مواجه هستند و برای رفع آن ها نیز امکاناتی دارند و حتی در صورت ناهماهنگی میان منافع ملی شان این مسأله می تواند دو کشور را به سمت همکاری های استراتژیک سوق دهد. وارد شدن ایران به سازمان همکاری های شانگهای در مقام عضو تام-الاختیار و برقرار کردن رابطۀ همکاری با دبیرخانۀ سازمان پیمان امنیت جمعی از سوی این ...

راهبرد در حال تکامل روسیه در قبال اوراسیا: آیا این راهبرد موفق خواهد بود؟

راهبرد در حال تکامل روسیه در قبال اوراسیا: آیا این راهبرد موفق خواهد بود؟

دیمیتری ترنین: همزمان با تغییر راهبرد، سال 2014 میلادی سالی کلیدی در سیاست خارجی روسیه به حساب می آید. در این زمان بود که مسکو تمرکز سنتی خود را از اروپا و آتلانتیک دور ساخت و توجه ثانویه ای به سرزمین های جدا شده از شوروی سابق مبذول داشت. بحران اوکراین، تیر خلاصی بر دو مفهومی بود که از فروپاشی شوروی سابق، سیاست خارجی روسیه را هدایت می کرد: «ادغام در غرب» و «همگرایی مجدد جمهوری های سابق با روسیه». برخلاف دیدگاه بسیاری از تحلیلگران در فردای بحران اوکراین، آنچه در حال حاضر نمایان ...

 
 
 
 
 
 
Image Map